måndag 7 november 2011

Glutenfri falafel

För tre veckor sedan hade jag aldrig ätit en falafel. Det kan tyckas konstigt, malmöit och allt, men jag behöver väl inte förklara att det är gluten som gjort att det inte gått. Då får man prova själv helt enkelt. Jag bakade dessa i ugnen istället för att fritera dem. Dels är tanken på att ha en gryta med 180 grader varm olja lite halvskrämmande, dels för att jag är inte så mycket för fet mat (så länge det inte är sött dessutom, of course). Dessa går vanvettigt fort att göra, och genom att hällsa olja på plåten får bara den delen av bollarna som är i kontakt med plåten krispig frityryta.

Jag åt dem med bröd, hummus, vitlöksyoghurt och sallad.

Falafel

1 burk kikärtor, avrunna
1 gul lök, hackad
2-3 vitlöksklyftor, hackade
3 msk färsk hackad persilja
1 msk färsk hackad koriander
1 tsk saft från citron
1 tsk olivolja
1 tsk torkad koriander
1 tsk torkad kummin
1/2 tsk chiliflagor
2 msk mjöl
1 tsk bakpulver
salt & peppar tills det smakar godare

Sätt ugnen på 200 grader. Mosa ärtorna med en gaffel, häll i övriga ingredienser. Forma till små bollar som du försiktigt trycker till lite grann. Lägg på ett oljat bakplåtspapper, ös in i ugnen 15 min, ta ut, vänd på bollarna,  häll ev på lite mer olja, grädda 15 min till på andra sidan. Done

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar